Hytteplanmila

Publisert: 20.10.2013 - kl.:01.46

Foto: hytteplanmila.no

Jeg har deltatt i Hytteplanmila bare to ganger tidligere, men det er likevel et sånt løp man uansett føler at man “alltid har deltatt i”. Det er bra organisert, man får kaffe og solbærtoddy, og Baker Narum serverer både boller og smultringer. Gratis!! Det vanker også teknisk t-skjorte og sokker, det er rett og slett bra valuta for pengene!

Det er mange kjente som deltar, jeg traff på Janicke, Jeanette, Adelheid, Peer, Ole, Trond, Vegar, Tim, Silja, Ole Kristian, Anne, Runar og Siri

Selve løpet gikk veldig bra. Jeg startet sammen med Janicke bakerst i gjengen som mente at de skulle løpe på under 40 minutter. Veeeeldig ambisiøst, spør du meg! Det var litt trangt den første kilometeren, så løste det seg opp. Jeg åpnet nok litt hardt, for selv om det er litt nedoverbakke gikk første K på 3:45. Neste gikk på 3:55, så rolig gikk det ikke. Etterhvert fikk jeg justert tempoet litt. Jeg ble passert av flere kjente som dro i fra. Ved 6K, hvor Olav Risan var løypevakt, ble jeg tatt igjen av Janicke. Jeg hang meg på, og klarte å følge frem til 9K hvor hun bare stakk! Det var takken, lizm..:) Men jeg kom meg nå i mål på høvelig vis, og tiden 41:35 er virkelig bra i forhold til hva jeg hadde forventet i mitt comeback etter et så langt skadeavbrekk. Og ikke minst, jeg kjente ingenting til skaden underveis!

Det er godt å se at all syklingen i sommer har bevart grunnformen selv om endel utholdenhet har gått tapt.

Mål og mening

Publisert: 16.10.2013 - kl.:23.06

Før denne sesongen hadde jeg satt meg ganske tydelige mål. Helmaraton skulle gjøres unna på sub 3, halv på 1:25 og så skulle jeg endelig få has på tier’n med sub 40. Ikke spesielt hårete mål kanskje, men realistiske mål jeg kunne nå ved målrettet trening.

I fjor etablerte jeg meg som en “sub 1:30-løper” på halvmaraton med 5 av 6 løp under den “magiske” grensen. I noen av de løpene kunne jeg kanskje oppnådd bedre tid hvis jeg ikke hadde vært så fokusert på å komme under 1:30! I stedet for å gi alt holdt jeg kanskje ubevisst(?) litt igjen fordi jeg var redd for å sprekke. Dette gjorde at jeg også hadde definert et litt mindre målbart mål; Jeg skulle tørre å sprekke!

Dessverre så ble jo denne sesongen forstyrret av skaden jeg fikk i bekkenet. Men, det betyr jo bare at det er på tide å se fremover mot neste sesong og sette seg noen hårete mål.

Mine mål for 2014 er:

Og underveis til disse målene så skal jeg nok klare å sprekke i ett og annet løp også..

Ambisjonene for resten av denne sesongen er bare å bli helt skadefri, og så håper jeg å løpe Hytteplanmila og kanskje løpe halv under Jessheim Vintrermaraton. Og ikke minst ha det gøy med planleggingen av neste sesong! Jeg synes nesten veien frem er morsommere enn å nå målet.. :)

Gratiskilometer X

Publisert: 29.09.2013 - kl.:20.30

Forrige gang jeg var med og løp en Gratiskilometer var 1. mai. Etter det har jeg vært skadet, og har ikke kunnet delta. Eller, jeg hang jo med på Gratiskilometer IX, men det var jo på sykkel.

I dag stilte vi 17 stykker på Vestbanen for å løpe. Jeg hadde satt opp en ny løype som gikk langs Frognerkilen til Lysaker, og derfra opp langs elven til Bogstad, ned til Ullern via Mærradalen og så tilbake til Vestbanen via Smestad og Frognerparken. Jeg fikk flere gode tilbakemeldinger på løypen, og for de fleste var det nytt område.

For min egen del var jeg spent. Jeg hadde altså ikke løpt så langt på 5 måneder, og turen var estimert til drøye 23K. Det gikk faktisk veldig bra. Vi holdt tempoet nede, og underlaget var stort sett mykt. Litt murr i lysken var det jo, men såpass må man tåle.

Underveis holdt Espen oss oppdatert på alle som løp Berlin Maraton. Der må det ha vært tipptopp forhold, for det ble satt ny verdensrekord der av Wilson Kipsang på 2:03:23! Så da vet vi hvilken tid som er målet for neste år.. :)

Det ble ikke så mange bilder denne gangen, men de er nå delt på Flickr

Lys i enden av tunnelen

Publisert: 25.09.2013 - kl.:21.57

I det siste har det begynt å gå seg til med tanke på skaden min. Jeg har fått jevnlig behandling på NIMI og jeg har også fått flere treningsprogram derfra. Og det har tydligvis gjort susen! For drøye 6 uker siden begynte jeg å løpe så smått, og siden det har det absolutt gått fremover.

De siste ukene har jeg gradvis økt både mengde og belastning, og selv om jeg enda er langt unna det nivået jeg var på, så er det definitivt lys i enden av den mørke tunnelen!

I dag løp jeg 3 runder rundt Sognsvann i 4:15-fart, og det helt uten å kjenne smerter! Selv om det murret litt både før og etter, så var det godt å kjenne litt på gammel form. Det lover godt med tanke på at jeg skal prøve meg på Hytteplanmila om drøye tre uker. Det blir nok ikke PB, men det blir muligens ikke full krise heller…

De siste ukene har jeg ligget på ca. 35-40K i uken, og løping maks annenhver dag. Jeg tror det er fornuftig å øke mengde og belastning litt forsiktig, og passe veldig godt på at jeg ikke overbelaster. Men som sagt, utrolig deilig å løpe litt fort igjen!

Forresten, hvis du har lyst på en skikkelig sosial tur på søndag så kan du henge med på Gratiskilometer XBli med da vel!

Aalholm nanobryggeri

Publisert: 22.09.2013 - kl.:21.48

Mens andre har vært opptatt med å løpe Oslo Maraton denne helgen så har jeg brygget øl! Jepp, vi har kastet oss på trenden med å brygge øl hjemme på kjøkkenet.

Jeg har egentlig tenkt på det ganske lenge, og hatt flere løse avtaler med kompiser om å komme i gang, men det var først sist helg da min kone kjøpte Ølbrygging – Fra hånd til munn som hyttelektyre at det ble fart i sakene. Jeg leste boken fra perm til perm i løpet av helgen, og da vi kom ned i sivilisasjonen (les: ordentlig internett) var jeg raskt ute med å bestille utstyr fra BryggSelv. De har alt man trenger for å brygge, inkludert utstyrsett.

Jeg gikk for full pakke pluss pluss…

Man kan slippe unna med ganske lite utstyr, eller man kan kjøpe alt man trenger i en smell (som jeg gjorde). Jeg fikk til og med lurt inn en tur på Clas Ohlson for å kjøpe et høyst nødvendig digitalt termometer.

I neste omgang må man bestemme seg for om man skal brygge fra ekstrakt eller malt. Jeg har valgt å gå rett på malt-brygging, og bruker et program fra BeerSmith for å hjelpe meg med detaljene. I korte trekk så finner man oppskrift på et øl man vil lage, og så hjelper dette programmet med å beregne alt av maltmengde, volum, gjær, mesketider, gæringstid, alkoholstyrke osv. Dette programmet er helt genialt!

Men, for å gjøre en lang historie kort. Batch #0001 ble brygget fredag kveld, og lørdag ettermiddag ble batch #0002 brygget. De to ølene, hhv. 12L Pale Ale og 12L Porter, skal nå gjære to uker før de tappes over på flaske og får modne en stund der. Når jeg er ferdig med mine hvite uker etter Hytteplanmila 19. oktober så tenker jeg det er klart for å prøvesmake..

Pale Ale til venstre og Porter til høyre

SRM FTW!

Publisert: 11.09.2013 - kl.:21.09

Jeg har begynt oppkjøringen mot høstens mål som er Hytteplanmila. Det betyr at jeg må få litt fart på kroppen. Da er SRM helt genialt! Det er massevis av kjentfolk som heier og motiverer, og det er alltid en rygg å henge på. Så i dag hadde jeg første ordentlige tempoøkt etter at jeg ble skadet.

Planen i dag var å løpe to runder i maks-fart. Jeg hadde ikke noe tidsmål, for jeg aner egentlig ikke hva maks-fart er om dagen, så målet var å løpe fortest mulig uten smerter.

Jeg startet i pulje 2 sammen med Bengt og “Darth Vader”. Jeg måtte slippe dem allerede ved første kilometer, men da var jeg i det minste godt i gang. Jeg synes det var tungt, og jeg pustet som en hvalross med astma, bena føltes blytunge, men humøret var på topp!

Første runde gikk på 13:47 (4:14-fart) og andre gikk på 14:22 (4:25). Offisiell tid på begge rundene ble noe bedre, 28:05, som tilsvarer 4:19-fart. Og det er jeg jammen grisegodt fornøyd med!

(FTW er sånn som kidsa’ sier når de er gira, lizm)

En påminnelse om Boston

Publisert: 09.09.2013 - kl.:21.52

I dag kom det diplom for min deltagelse i Boston Marathon 2013. Det er sikkert ikke tilfeldig, for i dag åpnet også registreringen for 2014 for de som har klart kval-kravet med mer enn 20 minutter. I 2013 var det 27000 deltagere, i 2014 åpner de opp for 36000. Med tanke på det som skjedde der i år, så er det nok ekstra mange som vil løpe der neste år.

På en måte er det fristende å dra tilbake, som jeg skrev i min racerapport så er det et morsomt løp, og amerikanerene kan dette med å skape stemning, men på den annen side så har jeg ikke så lyst likevel. Det ble jo en veldig spesiell opplevelse. Og i etterpå-klokskapens lys så vet jeg jo at jeg ikke burde løpt i det hele tatt. Jeg hadde jo allerede her store problemer med det som skulle bli et tretthetsbrudd i bekkenet. Heldigvis går det bedre nå, så da er det bare å håpe at jeg har lært.

Men det er rart hvor fort man glemmer. Da diplomet dumpet ned i postkassen i dag så slo det meg hvor lite jeg egentlig tenker på det som skjedde i Boston 15. april. Ikke det at jeg ble rammet direkte, men jeg var jo midt oppi det. Tre mennesker ble drept, og mange ble kvestet for livet. Til nå er det samlet inn $69.8 mill.

Du kan også bidra på onefundboston.org/

Du henger vel på jogg.se?

Publisert: 05.09.2013 - kl.:12.35

Dette er vel gammelt nytt for mange, men veldig mange av de jeg kjenner logger treningen sin og “henger” på jogg.se. Dette er en gratis tjeneste som foruten å være en online treningsdagbok også er et sosialt forum. Du kan følge andre løpere, og og det er vanlig diskusjonsforum der.

Selv om siden heter jogg.se så er det ikke begrenset til det. De har egne sider for annen aktivitet, som f.eks.: cykla.se, tri.se eller skid.se. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken side du registrerer deg på, for alle aktiviteter vises på alle sidene.

Du kan “følge” andre løpere, og du kan se hvem som “følger” deg. I tillegg kan man også kommentere hverandres treningsøkter.

Noe av det aller beste med siden er at det ikke spiller noen rolle hva slags pulsklokke du bruker. Den er kompatibel med Garmin, Suunto og Polar i tillegg til alle andre enheter som kan eksportere til TCX, GPX, eller FIT.

Alt dette er gratis, men hvis du vil kan du kjøpe et stjärnmedlemskap for NOK 250,- og få en fin teknisk T-skjorte på kjøpet. Så, hva nøler du etter? Det er på jogg.se det skjer!

Comeback i SRM

Publisert: 28.08.2013 - kl.:22.09

I dag gjorde jeg comeback på SRM etter tre og en halv måned skadefravær. Og det var deilig! Jeg har jo vært oppom noen ganger og tatt bilder, som f.eks. av SRM#365, men det er jo ikke det samme som å løpe selv.

I dag skulle jeg følge en kollega rundt vannet. Han skal debutere som løper på 21.1K under Oslo Maraton, og trenger derfor litt tempotrening. Til det er SRM perfekt! Planen vår var å løpe i ca. 5:30-fart, og så gjøre unna 2-3 runder. Som vanlig åpnet jeg litt hardt, så førsterunden gikk vel i ca. 5:05-tempo. Andre runde roet vi ned, så den gikk unna i ca 5:25-fart. Da var min kollega godt fornøyd, så han stanset. Tredje runden dro jeg på bittelitt og løp vel i ca. 4:30-fart. Jeg kjente ikke så mye i lysken underveis, så det var oppløftende.

Som vanlig var det massevis av kjentfolk der oppe. Løping er jammen meg en sosial idrett!

Slutt på chubbycamp!

Publisert: 27.08.2013 - kl.:19.14

Snaddermat! Fordi jeg fortjener det! :)

To ganger i året pleier jeg å kjøre hvite uker. Da handler det ikke bare om at jeg ikke drikker alkohol, men også at jeg forsøker å innarbeide gode vaner. Så da er det bl.a. i seng før kl 23 på hverdager, ikke spise tull, trene bra og restituere ordentlig!

Denne høsten føler jeg at jeg trenger det. Det har sklidd ut i sommer fordi jeg ikke har kunnet trene som jeg pleier. Sol og sommer betyr også en del øl og rosévin i varmen, og alle disse kaloriene burde vært forbrukt under trening. Men det ble de jo ikke denne sommeren.

Jeg liker godt disse hvite ukene. Det skaper en forventing, og et fokus når jeg har et mål, typisk et løp, i andre enden. Jeg sover bedre, trener bedre og er flinkere til å gjennomføre mine planlagte økter. Kroppen reagerer også positivt når jeg er mer nøye med hva jeg spiser. Men, det er veldig godt med en øl når det hele er over :)

Planen var egentlig at jeg skulle starte nå, og så holde det gående frem til Chicago Maraton. Men fordi jeg ikke skal til Chicago og løpe, så er målet i stedet å holde på frem til Hytteplanmila 19. oktober. Der skal jeg løpe på en bra tid, og hvis det ikke går så skal jeg uansett kose meg med bollene som er sponset av Baker Narum.