Bikefit i Drøbak

Publisert: 16.03.2019 - kl.:17.56

Stor forskjell etter og før Bikefit. Foto: Bilde av skjerm

Det går gjetord om en fyr i Drøbak, som holder til i et lite rødt hus bak en stor rød låve, og som driver med bikefit. Fyren det snakkes om er Petter Gustavsen som har drevet med sykkeltilpasning der siden 2011. Det er flere detaljer om både han og prosessen på nettsidene.

Jeg har akkurat skaffet meg tempobøyle til landeveissykkelen og skjønte fort at her trengte jeg litt hjelp for å tilpasse. Det skal tross alt tilbringes noen timer på den sykkelen, og da gjelder det å finne en optimal kombinasjon av komfort og effektiv sittestilling.

Tilpasningen tar cirka 3 timer og er en møysommelig prosess. Det begynte først med et slags intervju hvor vi snakket litt om ambisjoner, hvor mye jeg trente og eventuelle vondter og skader. Deretter var det en fysisk undersøkelse for å sjekke leddutslag, gangsett og lengde på bena. Foruten at det ene benet er en halv centimeter lenger enn det andre, så har jeg også en greie med at jeg stadig "heiser" venstre skulder, noe som gjør at jeg ser skjev ut. Bortsett fra dette mente Petter at jeg hadde bra utslag i leddene og på ingen måte var så stiv som jeg prøvde å gi uttrykk for.

Sykkelen ble spent opp i en rulle, og etter at Petter hadde sett på skoene mine og justert cleats, var det bare å sette seg opp og begynne å tråkke. Ofte justerer man bare én ting av gangen, og prøver minst et minutt, før man gjør en ny justering. I mitt tilfelle så Petter endel åpenbare ting, så han gjorde flere endringer samtidig bare for å få meg inn i rett posisjon med en gang. I første omgang var det ikke store endringer, setehøyde og vinkel, samt bredde på tempobøylen, men jeg merket forskjell.

Petter noterer i loggen etterhvert som vi finner ut av ting.

Jeg hadde problemer med å finne en god posisjon når jeg lå nede i tempobøylen. Det føltes som det var litt "langt frem" og jeg klarte ikke helt å slappe av i stillingen. En annen ting var at hamstring ble belastet mye, og jeg fikk lite kraft i tråkket.

Løsningen ble blant annet å bytte sadel, så bort med Oval og inn med fi'zi:k. Da kom jeg lenger frem på sykkelen, mer "over" tråkket og slappet bedre av i skuldrene når jeg lå nede i aero (fænsi uttrykk for å si at man ligger langflat over styret).

Da vi vel hadde fått grovjustert posisjonen begynte finjusteringen. Til å hjelpe brukte han et verktøy fra Bioracer Aero. Det er rett og slett et kamera som beregner frontareal og luftmotstand, og ved å legge inn parametre som vekt og ønsket fart, kan det i sanntid vurdere hvor mange watt som trengs for å opprettholde en gitt hastighet. Så ved å teste ut høyde på styret, setet, bredden på tempobøylen og hvordan jeg "pakket" meg sammen kunne vi eksperimentere oss frem til den posisjonen som virket mest gunstig.

Men, dette handlet ikke bare om tall og minst mulig luftmotstand. Det var vel så mye coaching for at jeg bedre skulle forstå hvordan de forskjellige parametrene påvirket både komfort og sittestilling. Da vi hadde styret på det laveste ga det 5W ekstra sammenlignet med å heve styret 3 centimeter. Men i den øverste stillingen følte jeg at hofteleddet "åpnet" seg mer, og jeg satt mye bedre. Antagelig vil jeg klare å holde den posisjonen mye lengre enn å ligge lavere.

En sånn prosess er utvilsomt nerding på passe høyt nivå, men det var også lærerikt for en mosjonist som meg. Viktigst av alt var forståelsen av at dette er noe jeg må jobbe med kontinuerlig. Etterhvert som jeg blir bedre til å sykle, og får mer erfaring, så må jeg også inn å justere mer. Seansen med Petter har gitt meg noen flere knagger å henge ting på, og det er lettere å vite hva jeg skal justere for å oppnå det jeg vil. Og så er det alltid artig å tilbringe tid med nerder som kan skravle lidenskapelig og ting de er veldig opptatt av!...

Jeg ser sinnsykt rask ut! Bilde av skjermen.