Bomtur til Haag

Publisert: 13.03.2019 - kl.:20.59

Blid gjeng som ikke bryr seg om været. Foto: Turid Grøtli Aalholm

Det å starte sesongen med en kjapp halvmaraton i Haag har vært en fin tradisjon. I fjor prioriterte jeg VM i Halvmaraton i Valencia, men ellers har dette vært tradisjon siden 2012 (unntatt i 2016, husker ikke helt hvorfor det ikke ble tur da).

En ting er at det er en rask løype i Haag, en annen ting er at logistikken er veldig enkel. Hotellet ligger 50m fra togstasjonen, og startnummerutdeling, samt start/mål er drøye 300m fra hotellet igjen. Kort vei til sentrum og bankett-sted teller også positivt!

I år var vi ikke så mange kjente som skulle nedover. Foruten meg selv skulle Bengt, Jørgen og Morten også løpe. Fruen var med for å ta bilder.

Værmeldingen var ikke altfor oppløftende. Yr meldte både regn og vind. Vi fikk en føling med vinden da vi landet på Schiphol, man skulle tro flyet flakset med vingene i det vi gikk inn for landing. I Haag var det både vind og regn, og det lå ikke akkurat an til optimale forhold.

Søndagen startet med en liten kalddusj. Via appen og per e-post opplyste arrangøren at de dessverre var nødt til å avlyse på grunn av værforholdene. Det var spådd vindkast med hastighet opp mot 100 km/t, og i arrangøren mente at det ikke var trygt å sende 41000 løpere avgårde under slike forhold.

Sikkerheten skal komme først, og når Yr også meldte opp mot 14-15 sekundmeter vind pluss regn var det ikke så vanskelig å forstå den avgjørelsen.

Vi tok oss likevel en rolig løpetur ut til kysten for å se på vær og sjø. Der hadde surferene samlet seg og koste seg i bølgene som slo mot stranden. Vi fikk litt føling med været på vei tilbake da vinden i mot ble krydret med en liten regnskur. Litt frisk og kjølig opplevelse!

Uten å gå for mye i detalj, mindre tid til løping betyr mer tid til bankett! :)

Mandag skulle vi hjem igjen. Vi hadde akkurat kommet oss gjennom sikkerhetskontrollen da vi fikk melding om at flyet hjem var kansellert. I e-posten skrev KLM at det bare var å lene seg tilbake, så snart de hadde booket oss om skulle oppdatert informasjon komme sporenstreks. Her var vi nok litt naive og gikk på en smell. Tiden gikk og det kom ikke mer informasjon. Alle forsøk på å booke om selv strandet, og vi fikk beskjed om å stille oss i kø for å få hjelp av KLMs personale.

Den køen var lang, og der sto vi i over to timer før det nærmet seg å bli vår tur. Rett før det var vår tur fikk vi e-post om at vi var booket på et SAS-fly påfølgende dag! I skranken kunne damen bare beklage og bekrefte ta de ikke hadde mulighet til å få oss hjem den dagen. Det beste hun kunne tilby var fly til Bergen..

Vi var på ingen måte alene om dette. Tavlene i avgangshallen viste mange kansellerte flyvninger og andre som var forsinket. Jeg vil tro at været spilte en rolle, og så ble det et puslespill for å få kabalen til å gå opp når ikke alle fly var der de skulle til rett tid.

Mange flyvninger som var forsinket eller kansellert. Foto: Turid Grøtli Aalholm

Jeg vet ikke hvorfor vår flyvning ble kansellert. Flyet vi skulle fly med kom fra London og landet 11:05, så det var på flyplassen. I stedet for å fly oss gikk det videre til Manchester kl. 16:20, så det var tydeligvis flyvedyktig. Og nei, det var ikke et Boeing MAX 8..

Enden på visen ble at vi måtte bestille nye billetter hos Norwegian. Der hadde vi en behagelig flyvning hjem, det var visstnok mye turbulens over Tyskland, men jeg sov som en stein.

Så, i år ble Haag en real bomtur. Ikke fikk vi løpt, og hjemturen ble bare styr. Dyr moro når man betaler fly, opphold og tar fri fra jobb. Oppturen var at da vi sjekket inn på hotellet hadde de oppgradert rommet og gitt oss fri minibar!... :)