SRM FTW!

Publisert: 2013-09-11 - kl.: 21:09 - Emneord: runnersno

Jeg har begynt oppkjøringen mot høstens mål som er Hytteplanmila. Det betyr at jeg må få litt fart på kroppen. Da er SRM helt genialt! Det er massevis av kjentfolk som heier og motiverer, og det er alltid en rygg å henge på. Så i dag hadde jeg første ordentlige tempoøkt etter at jeg ble skadet.

Planen i dag var å løpe to runder i maks-fart. Jeg hadde ikke noe tidsmål, for jeg aner egentlig ikke hva maks-fart er om dagen, så målet var å løpe fortest mulig uten smerter.

Jeg startet i pulje 2 sammen med Bengt og “Darth Vader”. Jeg måtte slippe dem allerede ved første kilometer, men da var jeg i det minste godt i gang. Jeg synes det var tungt, og jeg pustet som en hvalross med astma, bena føltes blytunge, men humøret var på topp!

Første runde gikk på 13:47 (4:14-fart) og andre gikk på 14:22 (4:25). Offisiell tid på begge rundene ble noe bedre, 28:05, som tilsvarer 4:19-fart. Og det er jeg jammen grisegodt fornøyd med!

(FTW er sånn som kidsa’ sier når de er gira, lizm)

SRM FTW!

En påminnelse om Boston

Publisert: 2013-09-09 - kl.: 21:52 - Emneord: runnersno

I dag kom det diplom for min deltagelse i Boston Marathon 2013. Det er sikkert ikke tilfeldig, for i dag åpnet også registreringen for 2014 for de som har klart kval-kravet med mer enn 20 minutter. I 2013 var det 27000 deltagere, i 2014 åpner de opp for 36000. Med tanke på det som skjedde der i år, så er det nok ekstra mange som vil løpe der neste år.

På en måte er det fristende å dra tilbake, som jeg skrev i min racerapport så er det et morsomt løp, og amerikanerene kan dette med å skape stemning, men på den annen side så har jeg ikke så lyst likevel. Det ble jo en veldig spesiell opplevelse. Og i etterpå-klokskapens lys så vet jeg jo at jeg ikke burde løpt i det hele tatt. Jeg hadde jo allerede her store problemer med det som skulle bli et tretthetsbrudd i bekkenet. Heldigvis går det bedre nå, så da er det bare å håpe at jeg har lært.

Men det er rart hvor fort man glemmer. Da diplomet dumpet ned i postkassen i dag så slo det meg hvor lite jeg egentlig tenker på det som skjedde i Boston 15. april. Ikke det at jeg ble rammet direkte, men jeg var jo midt oppi det. Tre mennesker ble drept, og mange ble kvestet for livet. Til nå er det samlet inn $69.8 mill.

Du kan også bidra på onefundboston.org/

En påminnelse om Boston

Du henger vel på jogg.se?

Publisert: 2013-09-05 - kl.: 12:35 - Emneord: runnersno

Dette er vel gammelt nytt for mange, men veldig mange av de jeg kjenner logger treningen sin og “henger” på jogg.se. Dette er en gratis tjeneste som foruten å være en online treningsdagbok også er et sosialt forum. Du kan følge andre løpere, og og det er vanlig diskusjonsforum der.

Selv om siden heter jogg.se så er det ikke begrenset til det. De har egne sider for annen aktivitet, som f.eks.: cykla.se, tri.se eller skid.se. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken side du registrerer deg på, for alle aktiviteter vises på alle sidene.

Du kan “følge” andre løpere, og du kan se hvem som “følger” deg. I tillegg kan man også kommentere hverandres treningsøkter.

Noe av det aller beste med siden er at det ikke spiller noen rolle hva slags pulsklokke du bruker. Den er kompatibel med Garmin, Suunto og Polar i tillegg til alle andre enheter som kan eksportere til TCX, GPX, eller FIT.

Alt dette er gratis, men hvis du vil kan du kjøpe et stjärnmedlemskap for NOK 250,- og få en fin teknisk T-skjorte på kjøpet. Så, hva nøler du etter? Det er på jogg.se det skjer!

Du henger vel på jogg.se?

Comeback i SRM

Publisert: 2013-08-28 - kl.: 22:09

I dag gjorde jeg comeback på SRM etter tre og en halv måned skadefravær. Og det var deilig! Jeg har jo vært oppom noen ganger og tatt bilder, som f.eks. av SRM#365, men det er jo ikke det samme som å løpe selv.

I dag skulle jeg følge en kollega rundt vannet. Han skal debutere som løper på 21.1K under Oslo Maraton, og trenger derfor litt tempotrening. Til det er SRM perfekt! Planen vår var å løpe i ca. 5:30-fart, og så gjøre unna 2-3 runder. Som vanlig åpnet jeg litt hardt, så førsterunden gikk vel i ca. 5:05-tempo. Andre runde roet vi ned, så den gikk unna i ca 5:25-fart. Da var min kollega godt fornøyd, så han stanset. Tredje runden dro jeg på bittelitt og løp vel i ca. 4:30-fart. Jeg kjente ikke så mye i lysken underveis, så det var oppløftende.

Som vanlig var det massevis av kjentfolk der oppe. Løping er jammen meg en sosial idrett!

Comeback i SRM

Slutt på chubbycamp!

Publisert: 2013-08-27 - kl.: 19:14


Snaddermat! Fordi jeg fortjener det! :)

To ganger i året pleier jeg å kjøre hvite uker. Da handler det ikke bare om at jeg ikke drikker alkohol, men også at jeg forsøker å innarbeide gode vaner. Så da er det bl.a. i seng før kl 23 på hverdager, ikke spise tull, trene bra og restituere ordentlig!

Denne høsten føler jeg at jeg trenger det. Det har sklidd ut i sommer fordi jeg ikke har kunnet trene som jeg pleier. Sol og sommer betyr også en del øl og rosévin i varmen, og alle disse kaloriene burde vært forbrukt under trening. Men det ble de jo ikke denne sommeren.

Jeg liker godt disse hvite ukene. Det skaper en forventing, og et fokus når jeg har et mål, typisk et løp, i andre enden. Jeg sover bedre, trener bedre og er flinkere til å gjennomføre mine planlagte økter. Kroppen reagerer også positivt når jeg er mer nøye med hva jeg spiser. Men, det er veldig godt med en øl når det hele er over :)

Planen var egentlig at jeg skulle starte nå, og så holde det gående frem til Chicago Maraton. Men fordi jeg ikke skal til Chicago og løpe, så er målet i stedet å holde på frem til Hytteplanmila 19. oktober. Der skal jeg løpe på en bra tid, og hvis det ikke går så skal jeg uansett kose meg med bollene som er sponset av Baker Narum.

Slutt på chubbycamp!

Sykkeltur med Olav

Publisert: 2013-08-22 - kl.: 21:48

På planen i dag sto sykkeltur med Olav. Da jeg begynte å løpe i 2007 var Olav min første løpekompis. Han trakk meg med rundt på Brønnøya. Runden der er 5052 meter, og jeg måtte gå i alle oppoverbakkene. Vi hadde trent sammen på Elixia en del år, men Olav var som gammel O-løper i langt bedre løpeform enn meg.

I dag skulle jeg trekke med Olav på sykkeltur. Jeg har 1450 kilometer på sykkel så langt i år, Olav ca. 20 kilometer (en kort tur på mandag). Nå ble jo dagens tur et herlig virvar med ventiler som ikke klarte å holde luften i slangen, og slanger som måtte byttes. I dag har jeg byttet slange to ganger og pumpet opp dekket hele seks ganger!

Men det verste var likevel at jeg ikke klarte å holde følge med Olav! Jeg sto og tråkket i motbakkene mens han satt rolig og tråkket fra meg! Da var ikke humøret helt på topp..


Jeg så stort sett bare ryggen til Olav i dag

Og så for å toppe det hele så punkterte jeg i skogen rett ovenfor Dælivann. Jeg hadde jo allerede brukt ekstraslangen, så da var det bare å ta bena fatt. I hvertfall ut av skogen. Rett i nærheten bor en kompis, Erland, og han stilte med romslig bil og skysset meg hjem. Da slapp jeg i det minste spasértur på 10K med sykkelsko.


Erland to the rescue!

Sykkeltur med Olav

Langs Lysakerelva

Publisert: 2013-08-19 - kl.: 21:06

Oslo og Bærum har i fellesskap laget en veldig fin tursti langs Lysakerelva. Det er en fin blanding av smal grusvei og vanlig sti. Det har vært mye industri langs elven, og flere steder kan man se rester av både møller og sager. Det er satt opp små skilt så man kan lese litt underveis også.

Men nok om det, poenget er at det er superfint å løpe her! Og for meg som skal ha litt mykt underlag er det helt perfekt å løpe på både grus og blåsti. Enkelte strekk av elven er løpbar på begge sider, så man får absolutt variasjon. Det er jevnt oppover til Bogstad, så det er ikke noe problem å få opp pulsen heller.


Fin overgang fra grus til blåsti. Steinformasjonen midt i bildet er visst interessant for geologer.


Andre steder er det bare flatt og kos å løpe..

Langs Lysakerelva

Litt av hvert

Publisert: 2013-08-18 - kl.: 17:58


Denne bjørnen står og skuler ut over alle som nærmer seg Østernvann

Det er en liten stund siden sist jeg har skrevet noe her nå. Det skyldes mest at det har vært for fint vær! Greia er nemlig at denne bloggen ikke bruker noen av de vanlige bloggmotorene, men i stedet er det noe jeg har skrudd sammen selv. Og nå er endelig versjon tre rullet ut (jeg trengte noen kvelder med dårlig vær for å rekke å kode den). De største endringene er nok de som ikke synes, men jeg har fått et splinter nytt admin-grensesnitt. Nå blir det lettere å skrive innlegg her for meg.

For de teknisk interesserte så bygger hele greia på et rammeverk som heter Symfony, og det visuelle er veldig inspirert av Twitter Bootstrap. Kommentarene håndteres av Disqus. Neste oppgradering her blir å fikse litt på det visuelle.

Jeg har enda ikke kommet fullt i gang med løpingen. Forrige uke løp jeg 10K, og denne uken har det blitt 20K. Jeg bygger meg langsomt opp igjen. Det som også er helt sikkert er at det ikke blir start i Chicago Maraton, jeg reiser ikke over engang. Egentlig var det godt å ta den avgjørelsen, for da slapp jeg det stresset det faktisk er det å komme i form. Nå kan jeg i stedet fokusere på å trene meg opp igjen og så blir nok 2014 et fantastisk løpeår!

I dag syklet jeg sammen med gjengen som løp Gratiskilometer IX. Espen har som vanlig skrevet om det i sin blogg. Det var en fin tur med en fin gjeng.

Jeg tok også noen bilder, de er lagt ut på Flickr. Du kan se dem via et gjestepass her.

Litt av hvert

En stille og rolig uke

Publisert: 2013-08-05 - kl.: 16:15

Sist jeg hadde time på NIMI satte manuellterapeuten noen nåler i lysken og magen på meg. Eller, det føltes mer som om han herjet med en firtoms spiker! Resultatet var ihvertfall veldig ømme muskler etterpå. Jeg har jo fått beskjed om å ta det litt rolig, så da bevilget jeg meg en uke treningsfri, både fra sykling og styrketrening. Av og til er det godt å sløve litt.


Sitter og slapper av på Nordre Kolsås i finværet

Da jeg vel begynte å trene igjen gikk første sykkelturen til Brunkollen i Bærumsmarka. Det var litt regn i luften, men ellers veldig fint i skogen. Jeg trodde det skulle gå greit å sykle mellom Haslumseter Kapell og Brunkollen, men der endte jeg opp med å trille sykkelen 1.5K på en blå-sti. Det er ikke optimalt å forsére glatt stein med sykkelsko! Brunkollen var sommerstengt, men de er åpne igjen når Gratiskilometer XI legger turen dit 18. august. Meld deg på!


Det var litt regn og tåke på Brunkollen den dagen

På vei hjem klarte jeg å punktere bakhjulet. Jeg tror faktisk ikke jeg har byttet slange i et dekk på minst 30 år, men det gikk på under 10 minutter. Det er tydelig at gamle kunster fortsatt sitter i fingrene.

Søndag hadde jeg og fruen en fin tur fra Stein Gård til både Nordre Kolsås og Søndre Kolsås. Været var supert og det var finflott utsikt alle veier. Fra Søndre Kolsås kan man se langt forbi Drøbak sydover.


Utsikten fra Søndre Kolsås er vel den beste i Bærum

Det var mange andre der også. Jeg vil tro de fleste hadde gått opp fra Kolsås, da er det snaut 2K å gå.


Mange som hadde tatt turen opp på toppen

Jeg er fortsatt ikke i gang med løpingen, så nå begynner det å se litt skummelt ut med tanke på start i Chicago Maraton 13. oktober. Jeg får bestemme meg i løpet av en uke eller to.

En stille og rolig uke

Veien videre frem til Chicago Maraton

Publisert: 2013-07-30 - kl.: 12:28

Oppkjøringen mot årets største mål, å løpe sub 3:00 i Chicago Maraton, har blitt annerledes enn jeg hadde sett for meg. Det som startet med en liten lyskestrekk i januar har utviklet seg til en litt mer omfattende belastningsskade i høyre lår/lysk.


Kanskje ikke akkurat denne veien jeg skal følge, men..

Etter å ha løpt Boston Maraton forsøkte jeg å hvile meg i form. Det fungerte til en viss grad, men etter Göteborgsvarvet har det dessverre vært full stans i løpingen. Det var nok den berømte dråpen som fikk begeret til å flyte over, og siden da har jeg kun løpt 7.5K.

Jeg trodde lenge lyskeproblemet var rent muskulært, og at det ville gå over med hvile og massasje. Men da jeg ikke var bedre etter 6 uker hvile tok jeg kontakt med NIMI. Etter en grundig utredning der, inkludert MR av bekkenet hos Curato, så er diagnosen at jeg har en stressreaksjon i skjelettet der adductor longus fester øverst i lysken. Det er snakk om forstadiet til et tretthetsbrudd!

En del av behandlingen og treningen så langt har dessverre vært med på å stresse denne skaden. All aktivitet som som gjør at muskelen står og drar i festet sitt er med på å utsette rehabiliteringen. Hadde skaden vært rent muskulær ville nok ikke massasje og trening vært skadelig på samme måte. Men sånn er det når man sitter med fasiten etterpå.

Heldigvis så mener både legen og manuellteraputen hos NIMI at jeg skal være i stand til å løpe i Chicago 13. oktober!

NIMI har jeg fått et styrketreningsprogram for kjernemuskulaturen. Dette skal jeg trene 2 ganger om dagen. Jeg kan gjerne gjøre andre ting også så lenge jeg ikke kjenner det i lysken. Enn så lenge betyr det at svømming og løping er ut, mens sykling går bra. Jeg håper jeg kan begynne å løpe igjen om en ukes tid, altså tidlig i august.

Jeg må bygge meg opp gradvis så det blir nok ikke så mye mengde eller intervaller som jeg ellers ville lagt inn i denne oppkjøringen. Det vil nok også bli endel sykling i tillegg til løpingen.

Første målet er å løpe 10K søndag 8. september i Drammen i forbindelse med 2XU Drammen Halvmaraton. Deretter skal jeg løpe 21.1K under Oslo Maraton 21. september. Forutsatt at begge disse løpene går greit så starter jeg i Chicago Maraton 13. oktober.

Det er nok mest realistisk ikke å forvente å sette ny rekord på hverken av disse distansene i år, så fokuset får være å gjøre et så godt løp som mulig. Jeg synes forøvrig Frode skrev et bra innlegg om det her.

Uansett, det er bare 75 dager igjen til startskuddet går i Chicago. Jeg håper jeg stiller på startstreken der og løper det beste jeg kan den dagen, og så går det som det går!

Veien videre frem til Chicago Maraton