Det går litt opp og ned

Publisert: 2014-02-23 - kl.: 14:37 - Emneord: runnersno


Ankerveien i enden mot Øverland Gård

De siste to ukene har det vært en bra utvikling i lyskeskaden min. Litt ny innfallsvinkel hos både akupunktør og massør ser ut til å ha en positiv effekt. Med tanke på at det nå kun er 14 dager igjen til Haag, så er det ihvertfall ikke et øyeblikk for tidlig! Strengt tatt er vel litt i seneste laget til virkelig å komme i form, men jeg har jo et håp om å få løpt et godt løp.

I går var jeg ute på langtur. Stort sett var det bart og fint. Jeg fant noen nye stier jeg ikke har løpt før, og der var det litt sne. Jeg endte opp oppe ved Ankerveien og hadde planer om å løpe den til Fossum. Den var ikke brøytet, så jeg tok snarveien tvers over Haga Golfbane for å komme ut på asfalt igjen. Men all den snøløpingen var tydligvis ikke bra, for det hogg til bak i venstre legg og det var ikke mulig å løpe lengre. Så da var det bare å rusle tynnkledd og kald hjem fra Hosle. Det ble en lang tur gitt..

Jeg håper det går seg til i løpet av helgen, og at jeg kan trene noenlunde normalt til uken. Da skal jeg ihvertfall holde meg til asfalt!

Og så noe helt annet. Et blogginlegg jeg skrev ble Topp 3 på runners.no i januar. Artig! Det er Frode som står bak den siden hvor da innlegg fra mange løpeblogger samles til en feed. Veldig bra tiltak.

I dag har jeg hviledag. Dels fordi leggen knurrer, og dels fordi jeg holder på å brygge juleøl. Det skal lagres frem til oktober. Lukter godt!

Det går litt opp og ned

Inne på Bislett

Publisert: 2014-02-16 - kl.: 18:36 - Emneord: runnersno

Vanligvis synes jeg ikke det er så moro å løpe runde etter runde inne på Bislett Stadion, men enkelte dager kan det ha noe for seg. Denne siste uken har det vært litt mer murring i lysken enn vanlig, så da har jeg valgt å hvile og ta det med ro. Jeg var derfor litt usikker på hvordan den ville holde i dag. Da er det faktisk bedre å løpe inne på Bislett hvor det aldri er mer enn 250 meter “hjem” enn å legge ut på langtur hjemmefra.

Det var endel kjentfolk der i dag som skulle løpe en halvmaraton-test. Det blir 38 runder og litt. Det er mange runder, men ingenting mot de som løp Bislett 50K der igår, de løp 92 runder!

Men tilbake til lysken. Jeg tror at langturen hjem på tirsdag med stor sekk må ta noe av skylden. Det å løpe med sekk er ikke akkurat optimalt. Det gjør noe med steget. Det har jo blitt bedre av fire dagers hvile, men er ikke helt i boks enda. Nå er det jo bare 3 uker til halvmaraton i Haag og 6 uker til VM i København, så jeg synes jo snart jeg må få til litt kvalitetstrening her.

Uansett, det går som det går. Jeg satser på å sette ny pers i Haag, og kanskje også i København. Der tror jeg løypa er litt tyngre, så vi får se. Svaret får vi om henholdsvis 20 dager og 40 dager.

Inne på Bislett

Det går litt smått om dagen

Publisert: 2014-02-12 - kl.: 19:27 - Emneord: runnersno


En klassiker som mange har sett på Sjølyst

Jeg har jo startet oppkjøringen mot halvmaraton i Haag 9. mars og VM i halvmaraton som går i København 29. mars. Så langt har det ikke gått helt på skinner. Skaden som plaget meg store deler av sesongen fjor er mye bedre, men jeg kan fortsatt ikke trene så hardt jeg vil eller så mye jeg vil. Frustrerende!

Jeg sliter litt med å tøyle meg selv slik at jeg ikke overbelaster lysken. Med de supre løpeforholdene vi har ute nå så er det ikke lett å legge bånd på seg. Ei heller når jeg gjerne vil være i form til både Haag og København.

Jeg har intensivert behandlingen jeg får slik at jeg når blir knadd to ganger i uken. Han som knar er en av de som også har behandlet Petter Northug Jr. Med tanke på hans resultater i OL så langt, bør jeg være bekymret tro?.. :)

Spøk til side. Jeg har god effekt av å få myket opp stive muskler i lysk og lår. Det, sammen med jevnlig akupunktur virker som om det har god effekt. Det er faktisk ikke så veldig lenge siden jeg ikke kunne løpe i det hele tatt, og så langt i år ligge rukesnittet på drøyt 50K. Det er ca. 20-30K mindre enn der jeg synes jeg bør ligge, men det kommer seg. Det er ihvertfall en bonus at jeg kan svømme igjen på Hundsund uten smerter.

Denne uken har det blitt litt ufrivillig hvile, men det er bedre det enn å gå på enda en smell. Det gjelder å skynde seg langsomt tilbake i form.

Om drøye tre uker løper jeg i Haag. Løpet ifjor gikk veldig bra, det ble ny PB på 1:27:18. Den har jeg planer om å gjøre noe med i år!

Det går litt smått om dagen

Oppkjøringen til Haag 2014 har startet

Publisert: 2014-02-05 - kl.: 22:20 - Emneord: runnersno


Bildet er fra kanalen som går i Meloneras på Gran Canaria

Om ikke treningsleiren forrige uke akkurat var startskuddet, så er jeg ihvertfall igang med oppkjøringen til Haag Halvmaraton 9. mars nå.

To ganger i året kjører jeg hvite uker, gjerne i forkant av viktige løp. For min del handler det ikke bare om å ikke drikke alkohol, men det er mer å fokusere på gode vaner. Det betyr at jeg er mer nøye med hva jeg spiser, jeg sørger for å være i seng til vettug tid og å trene fornuftig. Ved å være mer bevisst på det i denne perioden så håper jeg at det ikke sklir så mye ut i mellom.

Det hele ender da med en formtopp, og forhåpentligvis et kjempeløp! Jeg synes det gir meg et skikkelig kick både fysisk og mentalt!

Så nå er jeg i gang med 5 hvite uker, og da er det hårete målet å løpe sub 1:25 i Haag. Det blir spennende..

Time will show!

Oppkjøringen til Haag 2014 har startet

Snart er løpecampen over for i år

Publisert: 2014-01-31 - kl.: 17:01 - Emneord: runnersno


Espen og Trond tar en pust i bakken

Det er siste dag her på Gran Canaria. I morgen er det hjem til kulde og sne. Da er det jo passende å forsøke å oppsummere litt.

Jeg har løpt ca. 100 kilometer her nede. Det er akkurat halvparten av hva jeg løp i fjor, men likevel omtrent det jeg hadde forventet i år. Vi hadde vel, i år igjen, egentlig sett for oss flere løpeutflukter enn bare den ene til Puerto Mogan. Men det er jo så fint å løpe rett ut fra hotellet. Her i nærområdet kan man løpe både på asfalt, grus og sand. Det er relativt flatt også.

Min egen innsats i Gran Canaria Halvmaraton var skuffende. Jeg gikk veldig tom for damp etter bare 5K, så derfra og inn var det bare en blytung joggetur. 1:39:10 var langt unna både pers og forventninger forøvrig. Forhåpentligvis går det bedre i neste løp i Haag 9. mars. Trond derimot ble beste nordmann på 54. plass totalt, med tiden 1:22:45. Det var et godt stykke unna hans pers, men det viser jo at han har klart å bevare endel form gjennom vinteren. Espen var syk og brøt.

Været har vært veldig bra. Temperaturen har ligget på 21-22 grader hver dag. De to første dagene var det litt vind midt på dagen, og vi har også hatt to ettermiddager ned noe skyer. Ellers har det vært blå himmel. Og ja, jeg har blitt solbrent.

Stedet vi bor på heter Cay Beach og ligger i Meloneras. Her har man egentlig alt man trenger, og det finnes vel de som snaut nok setter foten utenfor resorten. Hvis man gjør det er det bare 300m ned til sjøen og strandpromenaden. I år har internett fungert greit, men det er ikke lett å laste OPP ting. Da går det så tregt innimellom at det timer ut.

Jeg har brukt bassenget her mer i år. Det største bassenget her er 25 meter så det er lett å få svømt de vanlige tusingene. Temperaturen i bassenget er nok noe lavere enn det jeg er vant til, men fortsatt behagelig.

Vi har vel spist på akkurat de samme spisestedene som i fjor, med flest besøk på Ciao Ciao og Grand Italia. God mat begge steder. Hvis man ikke ønsker lokal industripils (Tropical) så er det stort sett hveteøl man får servert, enten Paulaner eller Erdinger. For min del har det da gått i Erdinger Dunkel.

Programmet her nede har ellers vært veldig uformelt. Vi har møttes til felles løpeøkter om morgenen, og stort sett har det vært samlet lunch og middag. Noen har hengt ute og sett fotball, andre har tatt tidlig kveld. Veldig greit at alle kan gjøre det de har mest lyst til.

Så oppsummert så har det vært en fin tur i år også. Det er slett ikke usannsynlig at samme gjengen reiser ned neste år også. Det vil tiden vise.

Snart er løpecampen over for i år

Løpecamp på Gran Canaria 2014

Publisert: 2014-01-28 - kl.: 15:45 - Emneord: runnersno


Espen og Trond i fjellene ovenfor Puerto Mogan

I år igjen er vi en gjeng som har reist til Gran Canaria for å løpe en ukes tid. Dette er andre gang for min del.

I år som i fjor så startet vi med å løpe Gran Canaria Halvmaraton. Det var nok flere enn jeg som var spent på hvordan det skulle gå, for alle vi som skulle delta har vært realt forkjølet de siste ukene. Og for å oppsummere kort, Trond ble beste nordmann på 54. plass med tiden 1:22:45. Jeg skjønte underveis at dette ikke funket og tok det derfor som en joggetur. Kom i mål på 1:39:10, eller ca. 12 minutter bak pers. Espen skjønte allerede etter 1K at dette ikke var lurt og brøt derfor ved 8K omtrent. Så for noen var dette stas, men egentlig var det bare et løp å glemme så fort som mulig.

Vi har hatt flaks med været. Så langt har det vært 21-22 grader i skyggen og blå himmel. Jeg har selvfølgelig klart å bli solbrent. Sånn er det, man glemmer jo så fort..

Ifjor ble denne løpecampen en monsteruke med 200K på 6 dager. Sånn blir det ikke i år. Jeg har tenkt som så at det holder med ca. 20K per dag, enten på én eller to økter. Og så har jeg også planlagt en hviledag. Den kommer i morgen (onsdag). Det er viktig å ikke overdrive med tanke på den belastningsskaden jeg forsøker å bli kvitt.

Espen har vel tenkt å løpe omtrent det samme som jeg, mens Trond nok sikter seg inn på ca. 200K. Det er bare 3 av oss som skal løpe “mye”, mens de 3 andre legger opp til en tur annenhver dag eller så.

Vi har leid bil så vi kommer oss litt rundt også. I dag var vi tidlig oppe og dro til Puerto Mogan. Der løp vi opp i fjellene. Underlaget var en blanding av grusvei og sti. Det startet med 8K motbakke, så det var tungt nok. Heldigvis løp vi mye i skyggen så temperaturen var grei. Etterpå spiste vi lunch nede i byen der.

Gran Canaria er veldig godt egnet for løping. Det er massevis av strandpromenader, parker og fjell rundt. Her på hotellet er det også en kar fra SK Rye (de er jo overalt!) som sykler. Massevis av syklister her.

Det er også flere basseng her på resorten, så da blir det også litt svømming. I morgen, på hviledagen, har jeg planer om å få tatt noen lengder i bassenget.

Løpecamp på Gran Canaria 2014

Ikke helt over kneika enda

Publisert: 2014-01-20 - kl.: 22:35 - Emneord: runnersno


I mangel av et egnet bilde ble det en katt. Den heter Plouf og er restaurantkatt på L’Atelier i Haut de Cagnes

Belastningsskader er no’ drit! Jeg har jo vært plaget en god stund med lysken, og det ser ut som om det skal vare en god stund til. Helt konkret fikk jeg i sommer påvist “margødem i ramus superior av os pubis på begge sider”, eller mer klar tale: en stressrespons i bekkenbenet. I utgangspunktet var det mest utbredt på høyre side, men har nå flyttet seg over til venstre. Det fester mye muskler i bekkenet og området rundt, og disse haler og drar og er med på å stresse benet. Samtidig er det en slags betennelse her som også påvirker musklene rundt, og som gjør at jeg til stadighet føler at jeg er støl i magen, især etter trening. Kjipt, men sånn er det bare.

Heldigvis er dette noe som går seg til. Problemet er at det tar tid, og utfordringen er at man helst bør unngå enhver aktivitet som stresser dette. Det er lettere sagt enn gjort. Manuellterapeuten jeg har brukt på NIMI har heldigvis forståelse for at det er vanskelig å sitte i ro i seks måneder, men har derfor gjort det klart at jeg må være flinkere til å lytte til kroppen. Er jeg det, så vil dette gå over med tid og stunder. Men antagelig ikke på denne siden av sommeren.

Så, da blir det jo spennende fremover. Konkurransesesongen er jo straks i gang, først ut er Gran Canaria Maraton nå på søndag. Jeg har null ambisjoner, så det kan jo bare bli en opptur. Det løpet er også starten på årets treningsleir, tilsvarende den treningsleiren jeg var på i fjor. Det er stort sett samme gjeng, men i år blir det kanskje ikke 200K på 6 dager..

Men for å oppsummere: jeg kan løpe så lenge jeg lytter til kroppen. Hvis vondtene forverres, eller resultatene blir markant dårligere, så har jeg tøyd strikken for langt. Ellers får jeg være flink til å trene alternativt, og å prioritere kvalitetsøktene fremfor mengde. I hverfall foreløpig.

Ikke helt over kneika enda

Tusinger på Bislett

Publisert: 2014-01-11 - kl.: 15:50 - Emneord: runnersno

I dag var det en av disse såkalte “sosiale” øktene på Bislett som sto for tur. Planen var 21×1000m med 1 minutt pause i mellom. Det er vel tredje året på rad at denne arrangeres. I fjor var det jo full krise for min del, for da hadde jeg pådratt meg en lyskestrekk som gjorde at jeg måtte hoppe av etter bare tre drag, I år gikk det noe bedre.

Planen var å løpe alle tusingene i 4:00-4:10 per kilometer, åpne forsiktig og heller øke etterhvert. Jeg åpnet riktignok forsiktig, men hadde ikke overskudd til å øke all verdens i dag. Når det i tillegg begynte å stikke litt i mage/lysk så pyset jeg ut etter bare 12 drag.

Uansett, det var vel snaue 20 stk som stilte opp og løp i dag. De raskeste var vel ned mot 3:30, så det var absolutt noen friskuser der.

Jeg fikk snakket litt med Vemund og Kim har slitt med noe av samme type skade som jeg gjør. Det er alltid trøst i felles skjebne! Fra å ha smerter som er lokalisert mest på høyre side så har vondtene flyttet seg mer til venstre side. Jeg tror det bare er muskulært, men det kan være belastning i bekkenebenet der også. Har fått oppfordring fra manuellterapeuten på NIMI og å ta det litt rolig en tid fremover. Så da gjør jeg vel det.

Jeg tok noen flere bilder fra dagens økt, du kan se dem på Flickr

Tusinger på Bislett

Oppsummering av løpeåret 2013

Publisert: 2014-01-01 - kl.: 18:01 - Emneord: runnersno

Januar
Jeg hadde store forhåpninger til løpeåret 2013. Jeg var påmeldt både Boston Maraton og Chicago Maraton, og formen var god. Selv en liten lyskestrekk på årets første kvalitetsøkt la ikke noen demper på optimismen selv om det ble noen rolige uker. I slutten av januar var vi en gjeng som dro på treningsleir til Gran Canaria. Det var en fin tur. Jeg løp 343 kilometer denne måneden.

Februar
Denne måneden satte jeg månedsrekord med 438 kilometer. Espen og jeg gjennomførte Gratiskilometer 2 med 32 deltagere! I slutten av måneden kjøpte jeg ny pulsklokke, en Garmin XT910

Mars
Måneden begynte med at jeg avsluttet monsteruken, 181 kilometer på en uke! Høydepunktet denne måneden var nok halvmaraton i Haag hvor jeg satte ny pers, 1:27:18. Jeg rakk også en liten tur til Syd-Frankrike hvor jeg fikk løpt i kort/kort mellom Cagnes sur-Mer og Nice. Det ble 363 kilometer denne måneden.

April
Jeg løp Drammen Påskemaraton (halv) på 1:27:55, men uten tvil er det jo Boston Maraton jeg husker best fra denne måneden. Jeg hadde gledet meg veldig til dette løpet, og turen, men det ble jo ikke helt som ventet. Jeg skrev en racerapport derfra
I tillegg til dette så begynte lyskestrekken som hadde murret siden januar virkelig å lage trøbbel. En ugrei måned. Jeg sto over Sentrumsløpet som jeg var påmeldt. Totalt løp jeg bare 164 kilometer denne måneden.

Mai
Selv med vond lysk så ble jeg med på Gratiskilometer V fra Stryken til Hammeren. Det var ikke så lurt, for smertene i lysken gjorde at jeg måtte stå over Holmenkollstafetten (jeg skulle løpe hele greia alene). Den absolutte nedturen denne måneden var Gøteborgsvarvet. I etterpåklokskapens lys er det enkelt å se at jeg ikke burde startet, og at jeg definitivt burde brutt da det murret som verst etter bare noen få kilometer. Men neida, så smart var jeg dessverre ikke. Totalt løp jeg 99 kilometer denne måneden.

Juni
Fordi jeg ikke kunne løpe, og det heller ikke så lyst ut på kort sikt for løping, så kjøpte jeg en sykkel. På det tidspunktet bodde vi midlertidig ute hos mine svigerforeldre fordi vi holdt på å totalrenovere vår egen leilighet. Det ble mye sykling utover mot Ski og Ås. Totalt ble det 630 kilometer på sykkel.

Juli
Etter å ha hvilt fra løpingen i seks uker og fått behandling hos både massør og kiropraktor uten å bli bedre var det på tide å ta grep. Jeg fikk time på NIMI. De sendte meg videre til MR, og i brevet fra radiologen sto det bl.a.  “stressrespons i os pubis”. Problemet mitt var altså ikke lyskestrekk, men en stressfraktur i bekkenet. Greit å vite. Jeg fikk et treningsprogram hos NIMI som skulle hjelpe meg med å styrke svak kjernemuskulatur. Totalt syklet jeg 470 kilometer og løp null!

August
Den 10. august løp jeg en runde i Røde Huset Backyard Ultra før jeg satte meg til og se på de andre. Det var godt å være i gang igjen med løpingen! Jeg løp totalt 69 kilometer fordelt på 10 turer, og totalt ble det 497 kilometer på sykkel. Jeg hadde forøvrig et realt tryn på sykkelen dene måneden. Har faktisk fortsatt merker på både hofte og kne, 4 måneder etterpå!

September
En stille og rolig måned. Jeg skjønte at jeg ikke ville komme i form til Chicago Maraton, og det var egentlig en lettelse å ta avgjørelsen om at jeg ikke kom til stille der. Jeg deltok på min første trening med SKV siden mars. Totalt løp jeg 205 kilometer og syklet 347 kilometer.

Oktober
Hytteplanmila var helt klart en opptur Jeg var veldig godt fornøyd med å løpe på 41:35, og det uten vondt! Jeg begynte å ane håp om kanskje å kunne delta på Jessheim Vintermaraton (halv). Jeg gikk fortsatt til behandling hos NIMI. Det var ellers en rolig måned med bare 164 kilometer løping og 96 kilometer på sykkel. Klossene og bremseskiven bak på sykkelen ble byttet på garantien fordi de var utslitt!

November
Denne måneden startet med en topptur til Nesaksla i Åndalsnes. Kroppen min tålte visst ikke den belastningen, for lysken ble plutselig mye verre igjen. Jessheim Vintermaraton ble skrinlagt, og jeg tok sesongpause. Mye rolig løping gjorde at det ble totalt 185 kilometer.

Desember
Egentlig en god måned. Formen ble jevnt bedre og jeg var flink til å legge inn hviledager. Relativt høye temperaturer og lite snø gjorde at det var greit å løpe ute. Totalt ble det 306 kilometer.

Oppsummert
Jeg har smertelig erfart at det er viktig å lytte på kroppen. Fremgangen jeg hadde tidlig på året gjorde at jeg ble revet med og økte treningsbelastningen i stedet for å la kroppen restituere. Det er også viktig å variere både treningsform og underlag. En sterk kjernemuskulatur kan være med å forbygge skader, så styrketreningen bør man ikke skulke unna.

Oppsummering av løpeåret 2013

Desember måned

Publisert: 2013-12-11 - kl.: 21:45 - Emneord: runnersno


Et utvalg av årets juleøl. Fra polet, selvfølgelig.

Desember måned er egentlig litt unntakstilstand. Kalenderen er fylt av utenomsportslige aktiviteter, og det gjør det vanskeligere å følge både treningsplaner og andre planer. Strengt tatt et luksusproblem.

Jeg hadde sesongpause i november, og etter planen skulle jeg starte oppkjøringen til 2014 nå 1. desember. Egentlig burde jeg visst bedre, for det skjer som sagt mye i desember. Alt juleølet på polet skal smakes på (kanskje ikke alt), det er sosiale greier med venner og bekjente, og det skal spises både pinnekjøtt og medisterkaker allerede mange uker før jul. Og drikkes akevitt.

Jeg hadde jo håpet jeg skulle være skadefri, men jeg er ikke helt i mål enda. Så da er det heller ikke så farlig at jeg ikke rekker alle planlagte treninger. Kroppen har fortsatt godt av at jeg tar det litt rolig. Men, jeg har kommet inn i en god stim med å løpe frem og tilbake til jobb, så det blir jo noen kilometer hver uke. Det har også blitt etpar kvalitetsøkter inne på Bislett også, så alt i alt er det ikke så verst.

I 2014 skal jeg fokusere på å trene smart. Det blir nok noe mindre mengde, men mer fokus på kvalitet. Hver økt skal ha et formål. Men det viktigste er likevel å ha det gøy. Og å bli skadefri, og å holde seg skadefri.

I mellomtiden får jeg fortsette å jobbe meg gjennom smakingen av juleøl.. :)

Desember måned