Prehab, mitt nye mantra

Publisert: 2016-02-16 - kl.: 19:46 - Emneord: runnersno, svett.no

Tirsdag forrige uke våknet jeg opp med vondt venstre kne. Smertene satt på utsiden av kneet, altså typisk symptomer på løperkne. Det ble heldigvis bedre i løpet av noen dager, men helt borte er det ikke. Jeg tror jeg belastet feil da jeg løp til og fra jobb med stor sekk dagen før, det gjør noe med steget.

Løperkne er en typisk belastningsskade, især for oss som driver med langdistanse. Konkret er det det tractus iliotibialis, på utsiden av hofte, lår og kne, som er irritert. Jeg synes denne artikkelen på Löplabbet gir en god forklaring på årsaker og beskrivelse av symptomene.

For min del betyr dette at nå skal jeg ta styrketreningen på alvor! Jeg har kjøpt Sklz mini-bands for å kunne trene hjemme, og plukket opp tips og triks til øvelser på YouTube. Det er bedre å prehabilitere enn å rehabilitere!

Forrige uke skulle egentlig være en mengdeuke, men det ble bare 63 kilometer. Kneet får ta skylden. Planen er å klare noenlunde det samme denne uken. Foreløpig murrer det i kneet hvis jeg løper for langt.

I skrivende stund er det 47 dager igjen til Paris Maraton, så jeg er ikke veldig urolig. Men tiden går fort…