Fokus-uker

Publisert: 2015-02-11 - kl.: 17:15 - Emneord: runnersno, svett.no

Jeg pleier å ha fokus-uker en til to ganger i året. Som oftest er det som oppkjøring til et løp, og i dette tilfellet er det Haag Halvmaraton som er målet.

Men hva er så fokus-uker? For meg betyr det at jeg er ekstra skjerpet på kosthold, restitusjon, trening og søvn. Jeg drikker altså ikke alkohol, er i seng før kl. 23 på hverdager, drikker like mange vannglass som kaffekopper, tenker på hva jeg spiser og passer på å ikke skulke styrketreningen.

Fordi jeg også øker treningsmengden ser jeg også mer på totalbelastningen. De rolige turene skal gå enda roligere og jeg vil ha høy kvalitet på kvalitetsøktene. Derfor er det også viktig å passe på at jeg får nok søvn. Jeg holder også et lite øye med vekten for å se at jeg ikke spiser hverken for mye eller for lite. Det funker ikke med kaloriunderskudd når jeg øker mengden.

Håpet er at fokus-ukene skal gi et løft både fysisk og mentalt, og så er det et forsøk på å innarbeide litt gode vaner i hverdagen.

Så langt har jeg ihvertfall hatt god erfaring med dette, så da er det jo bare å holde på.