Oppsummering av løpeåret 2013

Publisert: 2014-01-01 - kl.: 18:01 - Emneord: runnersno

Januar
Jeg hadde store forhåpninger til løpeåret 2013. Jeg var påmeldt både Boston Maraton og Chicago Maraton, og formen var god. Selv en liten lyskestrekk på årets første kvalitetsøkt la ikke noen demper på optimismen selv om det ble noen rolige uker. I slutten av januar var vi en gjeng som dro på treningsleir til Gran Canaria. Det var en fin tur. Jeg løp 343 kilometer denne måneden.

Februar
Denne måneden satte jeg månedsrekord med 438 kilometer. Espen og jeg gjennomførte Gratiskilometer 2 med 32 deltagere! I slutten av måneden kjøpte jeg ny pulsklokke, en Garmin XT910

Mars
Måneden begynte med at jeg avsluttet monsteruken, 181 kilometer på en uke! Høydepunktet denne måneden var nok halvmaraton i Haag hvor jeg satte ny pers, 1:27:18. Jeg rakk også en liten tur til Syd-Frankrike hvor jeg fikk løpt i kort/kort mellom Cagnes sur-Mer og Nice. Det ble 363 kilometer denne måneden.

April
Jeg løp Drammen Påskemaraton (halv) på 1:27:55, men uten tvil er det jo Boston Maraton jeg husker best fra denne måneden. Jeg hadde gledet meg veldig til dette løpet, og turen, men det ble jo ikke helt som ventet. Jeg skrev en racerapport derfra
I tillegg til dette så begynte lyskestrekken som hadde murret siden januar virkelig å lage trøbbel. En ugrei måned. Jeg sto over Sentrumsløpet som jeg var påmeldt. Totalt løp jeg bare 164 kilometer denne måneden.

Mai
Selv med vond lysk så ble jeg med på Gratiskilometer V fra Stryken til Hammeren. Det var ikke så lurt, for smertene i lysken gjorde at jeg måtte stå over Holmenkollstafetten (jeg skulle løpe hele greia alene). Den absolutte nedturen denne måneden var Gøteborgsvarvet. I etterpåklokskapens lys er det enkelt å se at jeg ikke burde startet, og at jeg definitivt burde brutt da det murret som verst etter bare noen få kilometer. Men neida, så smart var jeg dessverre ikke. Totalt løp jeg 99 kilometer denne måneden.

Juni
Fordi jeg ikke kunne løpe, og det heller ikke så lyst ut på kort sikt for løping, så kjøpte jeg en sykkel. På det tidspunktet bodde vi midlertidig ute hos mine svigerforeldre fordi vi holdt på å totalrenovere vår egen leilighet. Det ble mye sykling utover mot Ski og Ås. Totalt ble det 630 kilometer på sykkel.

Juli
Etter å ha hvilt fra løpingen i seks uker og fått behandling hos både massør og kiropraktor uten å bli bedre var det på tide å ta grep. Jeg fikk time på NIMI. De sendte meg videre til MR, og i brevet fra radiologen sto det bl.a.  “stressrespons i os pubis”. Problemet mitt var altså ikke lyskestrekk, men en stressfraktur i bekkenet. Greit å vite. Jeg fikk et treningsprogram hos NIMI som skulle hjelpe meg med å styrke svak kjernemuskulatur. Totalt syklet jeg 470 kilometer og løp null!

August
Den 10. august løp jeg en runde i Røde Huset Backyard Ultra før jeg satte meg til og se på de andre. Det var godt å være i gang igjen med løpingen! Jeg løp totalt 69 kilometer fordelt på 10 turer, og totalt ble det 497 kilometer på sykkel. Jeg hadde forøvrig et realt tryn på sykkelen dene måneden. Har faktisk fortsatt merker på både hofte og kne, 4 måneder etterpå!

September
En stille og rolig måned. Jeg skjønte at jeg ikke ville komme i form til Chicago Maraton, og det var egentlig en lettelse å ta avgjørelsen om at jeg ikke kom til stille der. Jeg deltok på min første trening med SKV siden mars. Totalt løp jeg 205 kilometer og syklet 347 kilometer.

Oktober
Hytteplanmila var helt klart en opptur Jeg var veldig godt fornøyd med å løpe på 41:35, og det uten vondt! Jeg begynte å ane håp om kanskje å kunne delta på Jessheim Vintermaraton (halv). Jeg gikk fortsatt til behandling hos NIMI. Det var ellers en rolig måned med bare 164 kilometer løping og 96 kilometer på sykkel. Klossene og bremseskiven bak på sykkelen ble byttet på garantien fordi de var utslitt!

November
Denne måneden startet med en topptur til Nesaksla i Åndalsnes. Kroppen min tålte visst ikke den belastningen, for lysken ble plutselig mye verre igjen. Jessheim Vintermaraton ble skrinlagt, og jeg tok sesongpause. Mye rolig løping gjorde at det ble totalt 185 kilometer.

Desember
Egentlig en god måned. Formen ble jevnt bedre og jeg var flink til å legge inn hviledager. Relativt høye temperaturer og lite snø gjorde at det var greit å løpe ute. Totalt ble det 306 kilometer.

Oppsummert
Jeg har smertelig erfart at det er viktig å lytte på kroppen. Fremgangen jeg hadde tidlig på året gjorde at jeg ble revet med og økte treningsbelastningen i stedet for å la kroppen restituere. Det er også viktig å variere både treningsform og underlag. En sterk kjernemuskulatur kan være med å forbygge skader, så styrketreningen bør man ikke skulke unna.