Ukene etter et maraton

Publisert: 2013-04-24 - kl.: 23:25

Maraton er ganske omfattende greier. Ikke bare selve løpet, men det skjer mye både før og etter. Det er ikke uvanlig å trappe ned på treningen de siste 2-3 ukene før løpet for å bygge overskudd, og det er definitivt ikke uvanlig å bruke 2-3 uker i etterkant, noen ganger lenger, for å komme i gjenge igjen etter løpet. Det er selvfølgelig individuelt hvor fort man restitueres, men min trening påvirkes i hvertfall minst 6 uker i forbindelse med et maraton. Og det er hvis jeg unngår skader.

Etter at jeg løp Frankfurt Maraton høsten 2011 hadde jeg problemer med hoften i nesten to måneder etterpå. Det var strengt tatt ikke så ille, jeg fikk en rolig november og desember før jeg kunne begynne å trene normalt igjen i januar. Både Stockholm 2012 og Berlin 2012 gikk greit, men nå etter Boston så sliter jeg med skader igjen. Denne gangen er det noe muskulært lavt i buken og ut mot høyre lysk som lager krøll. Jeg håper i hvertfall at det bare er muskulært, og at det snart går over.

Denne uken har jeg gitt meg selv løpeforbud. I stedet for å stadig irritere muskelfibrene så er det bedre å la de hvile. Problemet er jo bare at jeg blir så rastløs! Det er faktisk realt kjedelig å ikke kunne løpe ute i det fine været! Det blir heller ikke noe deltakelse i Sentrumsløpet på lørdag. Det var i det løpet jeg debuterte i 2008 og jeg har deltatt hvert år siden. Litt dumt at den rekken brytes. Men, sånn er det.

Det som er enda mer frustrerende er at jeg ikke får trent alternativ heller. Vanligvis svømmer jeg jo noen kilometer hver uke, men lysken liker ikke den bevegelsen. Padlesesongen er faktisk også i gang, men det stresser kjernemuskulaturen akkurat der det er vondt. Frustrerende! Og sykling er virkelig ikke min greie! Men jeg bør egentlig ikke klage. En løpekompis har fått 8 ukers løpeforbud etter at han skadet seg i Bergen Ultra/NM 100K. Da snakker vi om grunn til å være frustrert!

Heldigvis kommer det nye løp og flere muligheter. Etter en sånn ufrivillig hvilepause så er man tilbake mer motivert og gira enn før, og det er sikkert sunt for kroppen med litt ordentlig hvile etter en sånn strabasiøs økt. Og så får jeg bare bli flinkere til å lytte til kroppen når den murrer, det kan jo være den prøver å si meg noe.. :)

Neste maraton blir Chicago Maraton søndag 13. oktober. Da skal jeg løpe på under tre timer!